Wednesday, May 26, 2010

Bahayanya Lidah

Saat mata yg masih xterpejam, diri ni ligat berfikir ape yg nk dipost utk kali ini...

Teringat bila petang tadi terbaca 1 tazkirah dlm sebuah majalah yg agak biasa, nk kata Islamic tak jugak, tapi adalah manfaatnya walaupaun sedikit,(salah satu cara utk tarbiyyah diri) & tazkirah 2 mengingatkan tentang bahayanya lidah..berfikir sejenak bila merasakan susah juga diri ni nak menjaga lidah. Setiap hari bercakap,borak, ketawa, & kadang2 tak menyedari kesilapan kita dalam berkata2...

Jd,sekurang2nya bila baca tu mengingatkan diri supaya sentiasa jaga apa yg dikata & akan dikata.

Dinyatakan dlm Surah Al-Mukminun ayat 1-3 maksdunya:
"Sesungguhnya telah berjaya orang yang beriman iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya,orang yang menjauhkan diri daripada perbicaraan yang tidak berguna"

Dalam Hadis pula,
Abdullah bin Abbas r.a. mengatakan, "Ada 5 perkara yg lebih baik bg mereka daripada kuda liar yang dibiarkan diam iaitu,

1. Janganlah engkau berbicara tentang sesuatu yg tidak mengenai dirimu kerana hal itu merupakan perbicaraan yang tidak perlu & aku tidak menjamin engkau akan selamat dpd dosa.

2. Janganlah engkau berbicara tentang sesuatu sebelum engkau mengetahui saatnya yang tepat sebab mungkin orang berbicara tentang sesuatu yang penting baginya tetapi kerana dilkakukan tidak tepat pada waktunya boleh menimbulkan hal-hal yg memalukan.

3. Janganlah engkau berdebat dgn org yg sabar atau bijaksana dan juga dgn orang yg berperangai buruk sebab org yg sabar tidak akan menghiraukan dirimu manakala org yg berperangai buruk akan menyakiti hatimu.

4. Ceritakanlah kpd saudaramu yg tidak hadir tentang apa2 yg engkau sendiri ingin dia ceritakan kepadamu dan maafkanlah dia spt engkausendiri ingi dimaafkan olehnya.

5. Buatlah seperti org yg benar2 sedar bahawa perbuatan itu akan mendatangkan kebajikan dan tidak akan mendatangkan dosa atau kesalahan.

Hmmmm,,,insaf pd diri ni yg memang suka berkata2..:-)
Allah sendiri pun dh janjikan akan berjaya org yg beriman jika menjauhi perbuatan/perkataan yg tak bermanfaat..
Moga lidah ni sentiasa ditarbiah & mengingatkan diri supaya memanfaatkan apa2 yg bermanfaat.

LIDAH OH LIDAH!!!!
JANGAN KAU BERBICARA SELAGI IANYA TIDAK BERMAKNA!!!

No comments:

Post a Comment