Friday, June 25, 2010

Jawapan Dalam Setiap Persoalan

Assalamulaikum....

Kat sini ada some questions yg maybe pernah terlintas
kat fikiran kita... Apa lagi ....jom kita baca
sama-sama...

1) Kenapa aku diuji???
" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan saja mengatakan : " Kami telah beriman",
sdgkan mereka belum diuji? Dan sesungguhnya kami telah
menguji org-org yg sblm mereka, maka sesungguhnya
Allah mengetahui org-org yg benar dan sesungguhnya Dia
mengetahui org-org yg dusta." ( al-Ankabut : 2-3)

2) Kenapa masih tak dapat apa yg aku impikan???
" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat
baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,
padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sdg
kamu tak mengetahui." (al-Baqarah : 216)

3) Kenapa aku mendpt ujian seberat ini??
"Allah tidak membebani seseorg itu melainkan sesuai
dgn kesanggupannya." (al-Baqarah :286)

4) Rasa frust??
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu
bersedih hati, padahal kamulah org-org yg plg tinggi
darjatnya, jika kamu org-org yg beriman."
(al-Imran:139)

5) Bagaimana harus aku menghadapinya???
" Wahai org-org yg beriman ! Bersabarlah kamu
menghadapi segala kesukaran dlm mengerjakan
perkara-perkara kebajikan, dan kuatkanlah kesabaran
kamu lebih drpd kesabaran musuh di medan perjuangan,
dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kpd Allah spy
kamu berjaya mencapai kemenangan" (al-Imran:200)
" Dan mintalah pertolongan kpd Allah dgn jln sabar
dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya
sembahyang itu amatlah berat kecuali kpd org-org yg
khusyuk" (al-Baqarah: 45)

6) Apa yg aku dpt drpd semua ini???
" Sesungguhnya Allah telah membeli drpd org-org
mukmin, diri, harta mereka dgn memberikan syurga utk
mereka." (at-Taubah:111)

7) Kepada siapa yg patut aku mengharap???????
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain
dariNya. Hanya kpdNya aku bertawakal." (at-Taubah:129)

8) Aku sudah tak dpt tahan lagi!!!!!!
"....dan jgnlah kamu berputus asa drpd rahmat
Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa drpd rahmat
Allah melainkan kaum yg kafir." (Yusuf:12)

So, macam mana.... Diharapkan agar kita dpt answers
yg tepat bg setiap problem yg timbul....
Remember!!!! Al-Quran ialah sumber rujukan yg utama
and the best...

"Sampaikanlah walau satu perkataan"
So, tunggu apa lagi forwardkanlah kpd rakan-rakan yg
lain agar kita semua mendpt manfaat...
May Allah bless our good deeds in this world.....

No comments:

Post a Comment