Thursday, October 1, 2015

Erti 'memahami'

Kadang2 tak perlu untuk menunjukkan rasa keperihatinan kita terhadap seseorang dalam menyelesaikan masalah, apatah lagi utk bantu cari jln penyelesaian dlm setiap kesukaran. Cukuplah hanya sekadar memahami setiap patah kata & ekspresi muka yang diluahkan oleh seseorang itu terhadap kita.

Kadang2 manusia terlalu sibuk & terlalu ambil berat ats sikap keperihatinan itu sehinggakan menyinggung perasaan & merimaskan seseorang itu tanpa mereka sedari. Malahan mereka berharap agar setiap permasalahan seseorang itu dapat diselesaikan dengan segera supaya seseorang itu dpt menghargai setiap jerih & susah payah mereka utk menyelesaikan masalah. Sedangkan adakala seseorang itu hanya inginkan tempat utk meluahkn perasaan & ingin org yg mendengar itu cukup sekadar memahami serta hanya perlu memberi pendapat apabila diperlukan.

Itulah resam hidup bersama manusia. Adakala tahap penerimaan & kefahaman manusia itu berbeza. Bergantung kepada apa yg telah diletakkan dlm minda & hatinya terlebih dahulu... wallahualam.

No comments:

Post a Comment