Monday, March 28, 2016

Hiduplah dgn apa yg telah ditakdirkanNya

Kata Ustaz Muhammad Abdullah Al-Amin, setiap insan yg dilahirkan ada takdir dia sendiri. Takdir hidup dia telah ditentukan semenjak dlm kandungan lagi. Rezeki dia,jodoh dia,perjalanan hidup dia yg bagaimana, ajal maut dia semuanya dh ditentukan. Jd, 1 perkara yg kita harus pegang, bila kehidupan kita ni telah telah takdirkan bagaimana perjalanannya, kita kena sedar & yakin setiap apa yg berlaku, yg kita peroleh, tentu ada sebab & musabab dia. Dan seseorang atau sesuatu yg terlibat dlm kehidupan kita itu hanya sbg perantaraan. Jd,baik atau buruk sesuatu takdir itu brgantung kpd keyakinan kita kpd Allah & usaha kita utk melaksanakannya dgn cara yg terbaik.

Persoalannya, boleh atau tidak utk kita melihat perjalanan org lain? Boleh, cukup dgn niat utk mempelajari & meneladani segala kebaikan & kebolehan yg mereka ada. Jgn sesekali membandingkan kehidupan mereka dgn kehidupan kita. Takdir kita adalah hidup kita. Takdir mereka itulah kehidupan mereka. Kelebihan,kekurangan,ujian,dugaan,kesakitan,kecacatan,kemiskinan,kekayaan & seangkatan dengannya dh ditetapkan. Kata org, bahagian masing2..


Kunci utama untuk sentiasa merasa positif, ceria, segar dan paling penting redha dgn takdir yg Dia tentukan adalah dengan sentiasa wujudkan rasa bersyukur. Ucaplah Alhamdulillah sekerap yang mungkin. 

1 link youtube yg ingin dikongsikan bersama, yg disampaikan oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi. Mudah utk difahami & diadaptasikan. InsyaAllah..


No comments:

Post a Comment